Artur DrogaMiecza Posted yesterday at 07:20 PM Report Posted yesterday at 07:20 PM EN Iron tsuba, maru-gata, 77.5 × 77.5 × 4.5 mm (rim ~4.2). Openwork scene with pine branches (needles in kebori), cloud/mist bands above and water below. Round rim (maru-mimi). Copper sekigane at the nakago-ana. Forged, slightly textured plate with natural age. The set pine + cloud bands + water aligns with themes seen in Nagasaki work; fine kebori on needles and ribbon-like clouds are typical. The overall balance of negative space within the circular rim, with even plate thickness, is close to Kyō-sukashi, while the needle carving is crisper than in many Kyō pieces. Dark, tight iron with slender yet resilient webbing is consistent with early–mid Edo openwork. Attribution left open; cautiously comparable to Nagasaki and Kyō-sukashi, Edo period. DE Eiserne Tsuba, maru-gata, 77,5 × 77,5 × 4,5 mm (Rand ca. 4,2). Durchbruchmotiv mit Kieferzweigen (Nadeln in Kebori), Wolken-/Nebelbändern oben und Wasser unten. Runder Rand (maru-mimi). Kupfer-Sekigane am Nakago-ana. Geschmiedete, leicht strukturierte Platte mit altersbedingter Oberfläche. Die Kombination Kiefer + Wolkenbänder + Wasser entspricht Themen, wie sie in Nagasaki-Arbeiten vorkommen; feines Kebori der Nadeln und bandartige Wolken sind typisch. Die Balance der Durchbrüche im runden Rahmen bei gleichmäßiger Plattendicke erinnert an Kyō-sukashi, während die Nadelgravur markanter ausfällt als bei vielen Kyō-Stücken. Dunkles, dichtes Eisen mit schlanken, dennoch stabilen Stegen passt zu Durchbrucharbeiten der Früh-/Mittel-Edo-Zeit. Zuschreibung offen; vorsichtiger Vergleich mit Nagasaki und Kyō-sukashi, Edo-Zeit. PL Tsuba żelazna, maru-gata, 77,5 × 77,5 × 4,5 mm (mimi ok. 4,2). Ażurowy motyw gałązek sosny (igły ryte kebori), pasy chmur/mgły u góry i woda u dołu. Maru-mimi. Miedziany sekigane przy nakago-ana. Płyta kuta, lekko chropawa, ze śladami wieku. * Zestaw sosna + pasy chmur + woda odpowiada repertuarowi prac Nagasaki; drobne kebori igieł i wstęgowe chmury są dla nich typowe. * Równowaga pustych pól w okrągłej ramie i równa grubość płyty zbliżają obiekt do Kyō-sukashi; rycie igieł jest tu wyraźniejsze niż w wielu przykładach Kyō. * Żelazo o ciemnej, zwartej powierzchni; cienkie, ale mocne mostki – cechy ażurowych prac wczesno-/środkowo-Edo. Atrybucja pozostaje otwarta; ostrożne porównanie do Nagasaki oraz Kyō-sukashi, okres Edo. T857283 3 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.